maandag 21 oktober 2024

LEZEN (3) - Uw-en en jouw-en

Ik zie het zó vaak fout gaan (en staan): U en uw en jou en jouw worden om de haverklap verwisseld.

Veel mensen schrijven jouw en jou en u en uw hoe het hun uitkomt.
Vooral in de snelle appjes maakt het veel mensen niet uit of het fout staat of niet. Maar ik zie het altijd en het stoort mij elke keer weer. Daarom in dit maandagse “lees- taalhoekje” aandacht voor de bezittelijke voornaamwoorden UW en JOUW, zoals ik dat zo simpel mogelijk aan de NT1-ers en NT2-ers uitlegde.

Ik doe het heel kort  door de bocht, 


maar hier komen de voorbeelden:

Het boek is VAN  U - het is UWWWW boek.

De fiets is VAN JOU - het is JOUWWWW fiets.

De telefoon is VAN JOU  / VAN U -  het is UW/  JOUW telefoon

Kortom, als er “VAN” voor staat, komt er GEEN W achter U of  jou.

MAAR als "U of jou" vlak vóór een zelfstandig naamwoord staat, dan komt er een W bij.

That’s all!

En mocht je dit gewoon een saai en onbelangrijk onderwerp vinden?
Geniet dan even mee van de mooie uitzichten die ik de afgelopen dagen had!

Ik wens U en jou nog een fijne maandag!







1 opmerking:

Griemmank zei

Hier kan ik wel iets mee :-)

LEZEN (3) - Uw-en en jouw-en

Ik zie het zó vaak fout gaan (en staan): U en uw en jou en jouw worden om de haverklap verwisseld. Veel mensen schrijven jouw en jou en u en...