zaterdag 12 oktober 2024

LEZEN (1)

De laatste jaren hoor en zie je steeds vaker dat het slecht gesteld is met het leesonderwijs op scholen.
De leesvaardigheid van veel kinderen is onder de maat.
De motivatie om te lezen is bij hen en vooral bij pubers tot een minimum gedaald.


Ik vind dat erg jammer.
Want goed kunnen lezen is belangrijk, leuk en verrijkend!

Daarom wil ik op mijn blog aandacht vragen voor LEZEN, ja, met hoofdletters!



Hoe dat zo?

Leren lezen heeft in mijn onderwijscarriére altijd een grote rol gespeeld.
Ik ben begonnen in het basisonderwijs, op wat toen nog de lagere school heette.
Ik was toen leerkracht in klas 1 en 2 (de huidige groepen 3 en 4) op de o.l.s. Prinses Irene in Schoondijke.

Toen ik door mijn zwangerschappen stopte (!) op school,  startte ik een paar jaar later een Alfabetiseringsproject, waar volwassen laaggeletterden alsnog (beter) konden leren lezen. Begonnen als vrijwilligersproject groeide dit uit tot een professionele organisatie, en was een van de voorlopers van een ROC.

Ook toen ik eenmaal bij het ROC werkte, had ik o.a. groepen met laaggeletterden, naast Anderstaligen, en ik heb zelfs enkele jaren een groep Alfabetisering NT2 (buitenlanders) begeleid.
Uitdagend, maar heel waardevol!

Een jaar geleden ben ik vrijwilligster bij de bibliotheek in Breskens geworden, waardoor ik opnieuw letterlijk met mijn neus op letters, woorden en boeken word gedrukt.
Het is daar best wel helemaal niet druk....;-) en dat zie ik graag veranderen.


Mijn doel
Ik hoop op mijn blog informatie en tips te kunnen geven op basis van mijn ervaring met het leren lezen aan kinderen en volwassenen.
Ook wil ik aandacht besteden aan de boeken die ik in de bibliotheek hier in Breskens tegenkom.  
En wat dies meer zij... Het moet even groeien... Ook in mijn hoofd....Maar het begin is er, dus …..

                                             START CREATIEF EN LEES VERDER!


De foto’s komen allemaal uit mijn eigen boekenkamer annex knutselruimte.
Op de bovenste foto zie je een deel van mijn kinderboeken.
Daaronder wat Jonge Lijsters, voordelig aangeschaft op het genoemde ROC.
Op de onderste foto staan kunstenaars en schrijvers gezellig naast elkaar, precies zoals ik het ook in dit blog bedoel.




1 opmerking:

conny's quilts en creaties zei

Er kan niet genoeg aandacht zijn voor het lezen! Deze ex- juf is het daar helemaal mee eens ik ben benieuwd wat je op jouw blog gaat laten zien.

LEZEN (1)

De laatste jaren hoor en zie je steeds vaker dat het slecht gesteld is met het leesonderwijs op scholen. De leesvaardigheid van veel kindere...